PROIECTUL „EXPONATUL LUNII”
Expoziţii realizate în anul 2022

exponatul lunii


Maşină de cusut marca HOWE

 

              Puţine sunt invenţiile care au schimbat viaţa de zi cu zi la fel de radical precum maşina de cusut. Aceasta a modificat un element important al vieţii cotidiene şi a fost o inovaţie atât la nivel personal, cât şi universal. Procesul de fabricare a maşinii de cusut a fost opera mai multor oameni de-a lungul anilor, cu toate acestea, Elias Howe Jr. este considerat inventatorul maşinii de cusut.

               În colecţia Ştiinţă şi tehnică din cadrul Muzeului de Istorie Paul Păltănea Galaţi se află o maşină de cusut marca Howe. În partea din dreapta a maşinii de cusut veţi avea ocazia să descoperiţi un medalion circular din alamă cu efigia lui Elias Howe Jr. şi inscripţia – ELIAS HOWE JR INVENTOR & MAKER NEY YORK U.S.A. În partea din stânga a maşinii de cusut, pe o placă glisantă din alamă, se observă numărul de serie 1205770 şi diferite date de brevetare, cele mai vechi fiind 10 septembrie 1846 şi ultima 30 ianuarie 1878. Patented – Sept. 10 1846; Aug. 24 1858; April 27 1867; Aug. 6 1867; Dec. 20 1870; Jan. 30 1878. Maşina de cusut este prevăzută cu o suveică din metal inscripţionată HOWE JR, care se introducea sub placa glisantă din alamă. Aceasta a fost fabricată din metal, probabil între anii 1879-1880, are culoarea neagră şi următoarele dimensiuni: L – 37 cm; l – 22 cm; h – 36 cm, iar starea de conservare este bună. A fost achiziţionată în 1994 şi nu are postament original/masă.

exponatul lunii


Certificatul de aviator al Smarandei Brăescu,
eliberat la 25 martie 1935 de către
Aeroclubul Regal al Imperiului Britanic

             Documentul a intrat în patrimoniul Muzeului de Istorie „Paul Păltănea” Galaţi în anul 2014, prin donaţia generalului-maior în retragere, Neculai Staicu Buciumeni.

              Pe prima copertă, de culoare bleumarin, este înscrisă, cu litere aurii, denumirea autorităţii emitente: FÉDÉREATION AERONAUTIQUE INTERNATIONALE. BRITISH EMPIRE. AVIATOR'S CERTIFICATE (F.A.I).

              Pe contracopertă este tipărit în limbile engleză şi franceză, următorul text: „Federaţia Aeronautică Internaţională, Imperiul Britanic. Noi, subsemnaţii, recunoscuţi de F.A.I. drept autoritate sportivă în Imperiul Britanic, certificăm că Smaranda Brăescu, născută la Tecuci, pe data de 23.5.1905 (n.n. data şi locul naşterii Smarandei Brăescu sunt menţionate greşit. Conform actului de naştere nr. 59/1897, emis de Primăria comunei Buciumeni, Smaranda Brăescu s-a născut la data de 21 mai 1897, în cătunul Hănţeşti comuna Buciumeni, judeţul Tecuci, azi judeţul Galaţi),  îndeplinind toate condiţiile stipulate de F.A.I., a primit un Certificat de Aviator. Aeroclubul Regal al Regatului Unit”. Certificatul, cu numărul 12660, poartă semnăturile Preşedintelui Aeroclubului, Lordul Gorell, şi a secretarului, Harold Perrin, fiind datat 25 martie 1935.

exponatul lunii



Un fragment de inscripţie elenistică
descoperit la Tirighina-Bărboşi


              Cu prilejul sapaturilor arheologice desfasurate în anul 1983, în cetatuia getica de pe înaltimea Tirighina de la Barbosi-Galati, într-un mic spatiu nederanjat din locuinta L1N, ultimul nivel a cetatuii D-3, la adâncime de 2,20m, a fost gasit un fragment de marmura cu inscriptie.

               Acest bun cultural a intrat în colectia Muzeului de Istorie „Paul Paltanea” în anul 2010, fiind donata de catre descoperitorul sau, arheologul Silviu Sanie (Institutul de Arheologie Iasi). Fragmentul de marmura de foarte buna calitate (L. 16.6 cm;

               l. medie 5.7 – 5.9 cm; gr. max. 9.2 cm) pastreaza grupuri de litere incizate (h. 0.67 – 1.27 cm) din sase rânduri ale unei inscriptii grecesti.

               Încadrarea cronologica cea mai târzie ar plasa fragmentul de marmura cu inscriptie într-o perioada anterioara existentei cetatuii getice de pe înaltimea Tirighina, eventual la începutul fiintarii ei, mai exact în perioada elenistica.

               O traducere clara a textului nu poate fi decât presupusa, dar putem spune ca textul se refera la un basileus (rege) si un polis (oras) al carui nume începe cu LY, posibil Lysimacheia. Prezenta vocabulei ?e?e? (vara sau recolta) sugereaza faptul ca textul mentiona unele probleme ale coloniilor grecesti cu alte populatii. Acest fapt ar permite eventual apropierea textului inscriptiei din care a facut parte micul fragment de unele monumente epigrafice de tipul arhicunoscutului decret în onoarea lui Agathocles fiul lui Antiphilos, descoperit inclusiv la Histria.

exponatul lunii



Litografie
ÎN FOLOSUL INUNDAŢILOR DIN GALATZ. 17 IUNIE 1897.

            „Oraşul Galaţi, situat în preajma Dunării, a Siretului şi Prutului dar şi a unor importante lacuri, precum Brateşul, a fost în timp, supus vâltorii acestora. În secolul al XIX-lea, de exemplu, atât Brateşul cât şi Dunărea au inundat dezastruos valea oraşului în doar câteva ore, în ziua 17 iunie 1897. Era consecinţă firească a canalizării necorespunzătoare, a nerezolvării urgenţelor edilitare. Numeroase gospodării au fost distruse, oamenii văzând cum apele le iau pur şi simplu casele. S-a creat panică în rândul populaţiei, suferinţe fizice şi materiale au afectat spaţiile privat şi public.

           Imagini din timpul inundaţiilor au fost imortalizate şi de renumitul fotograf gălăţean George Maksay, rămânând mărturii clare despre ceea ce a lăsat în urmă acea furie a naturii. Parte dintre ele au fost utilizate pentru realizarea unor litografii, de către Tipo-Litografia Modernă din Galaţi, pentru strângerea de fonduri. Una dintre aceste litografii, aflată în patrimoniul Muzeului de Istorie Paul Păltănea Galaţi, este exponatul lunii iunie a anului 2022.” (muzeograf, dr. Elena-Ingrid Bahamat)

 

exponatul lunii



Calculatorul german pentru aviaţie „Knemeyer”
Dreieckrechner – model Plath DR2

                 Dispozitivul este o riglă de calcul circulară, cu două feţe, pentru determinarea diferitelor informaţii necesare piloţilor în etapa de pregătire a zborului, dar şi în aer, la manşa avioanelor. Discul prezintă două feţe, cu diferite marcaje gradate care oferă o modalitate rapidă de a efectua calcule complexe, ce vizează durata, înălţimea, viteza şi direcţia de zbor. Invenţie a inginerului german Siegfried Knemeyer, acest instrument de navigaţie portabil a fost utilizat pe scară largă atât în aviaţia militară cât şi în cea civilă germană, începând cu anul 1936 până la sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial. De calculatorul Knemeyer s-au folosit şi piloţii români, fiind un instrument destul de răspândit în cadrul flotilei militare româneşti. Acest dispozitiv a fost realizat de producătorul Dennert & Pape în Hamburg – Altona, în iunie 1942.

                 Instrumentul de navigaţie are şi valoare o memorială deosebită, deoarece a aparţinut unei personalităţi a aviaţiei româneşti, generalului de escadră Anton Marin (1898 – 1992), născut la Iveşti, jud. Galaţi. Acesta a activat în cadrul armatei în calitate de ofiţer artilerist şi a participat la Primul Război Mondial, pentru ca mai apoi să devină pilot, profesor la Academia Militară, iar în vremea celui de-Al Doilea Război Mondial să îndeplinească funcţia de Şef al Statului Major al Aviaţiei Militare Române, atât pe frontul de Est cât şi pe frontul de Vest. (muzeograf Mihaela Damian)

 

exponatul lunii



PIEPTENI PENTRU LÂNĂ SAU CÂNEPĂ

 

              Pieptenii pentru lână sau cânepă au forma unor lopăţele cu dinţii lungi din fier încastraţi în lemn. Registrul decorativ este alcătuit din motive astrale – stele şi motive geometrice: romburi, linii în zig-zag, orizontale, verticale. Aceştia se aşezau unul lângă celălalt, cu dinţii în sus, fiind fixaţi pe pământ, pe un scaun sau pe o laviţă. Se lua apoi câte un mănunchi de lână sau cânepă, jumătatea dinspre vârf era înfăşurată în jurul unei mâini, iar cealaltă jumătate se trecea uşor prin dinţii de fier, alegându-se astfel fuiorul. Fibrele mai scurte care rămâneau în piepteni erau selecţionate în continuare, până la epuizarea mănunchiului (muzeograf Ionela-Daniela Antohe).